sobota 27. prosince 2014

Knihomolové ohroženým druhem

necist
A je to tady zase, opět jsem se rozhodla vás obšťastnit jednou svojí úvahou. Včera večer jsem přemýšlela (což tak občas dělávám, když nemůžu usnout) nad tím, proč dnešní mládež moc nečte. Nevím, jak je to u vás v okolí, ale z mých blízkých přátel jsou asi jen dva opravdoví knihomolové a pouze jeden příležitostný čtenář. To je vskutku málo, a pak se není čemu divit, že se ocitáme na listině vymírajícího druhu. A ja se právě prostřednictvím tohoto článku pokusím pochopit, proč tomu tak je.

Do školy dojíždím asi hodinu vlakem, tak jako správný knihomol mám po ruce knížku (sice ji tahám skoro všude, ale to je vedlejší). A pokaždé, když ji otevřu, kamarádka, co jezdí se mnou jen nevěřícně kroutí hlavou, a když potom zjistí, že je to jiná kniha, než ta, co jsem četla posledně, mám strach, aby si tu hlavu neukroutila. Pokaždé od ní slýchám, že jsem blázen a jak mě to může bavit. Podle mě se spíš nabízí otázka, jak to, že to nebaví ji?
Když nad tím tak přemýšlím, co jiného bych měla dělat? Jak je možné, že dnešní mládež baví radši chodit do hospod a pomalu se opíjet do němoty a druhý den zažívat bolehlav? Vždyť co z toho mají? Kdyby radši někde seděli s knihou, můžou mít aspoň dobrý pocit z toho, že další den ve škole můžou z diktátu dostat lepší známku. Netvrdí, že by měli sedět doma každý den, jen to prostě nedokážu pochopit.
Ve srovnání hospody a čtení, je druhá možnost výhra na celé čáře. Řekněme si upřímně, v hospodě akorát vyhodí peníze, zabijí pár mozkových závitů, odpotácí se domů a při nejlepším jsou rádi, že jim není blbě. Naopak u čtení si odpočinou, rozvinou slovní zásobu, podpoří fantasii a prostě je to celkově prospěšnější. A na argument, že v hospodě jsou s přáteli, mám odpověď též. I nad knihou se dá diskutovat... A že jsou ty diskuze někdy dost živé, to můžu potvrdit z vlastní zkušenosti.
A teď se dostávám k tomu, o čem jsem včera přemýšlela. Jak to, že když se někdo pochlubí tím, jak se o den dřív zlil, tak se mu dostává obdivných pohledů a úsměv, a kdežto když vyrukujete s tím, že jste za dva dny přečetli knihu, dívají se na vás jako na blázna a pomalu vás donutí se za svůj výkon stydět. (Ne, že bych se já styděla, naopak jsem hrdý knihomol).
Tak nevím, jestli to je opravdu tím, že "děcka" radši mlčí a čtou potají, aby nevypadly z party (což mi přijde jako ta méně pravděpodobná možnost) nebo je to opravdu nebaví, a to se dá vyložit i tak, že to ještě nezkusily nebo začaly povinnou četbou a hned to zase zabalily. Vždyť v dnešní době je nespočet různých žánrů knih, kdyby hledaly, určitě by našly... Tak že by za to mohla lenost?
Já nevím, ale kvůli současné mladé generaci se cítím starší a vůbec mi nejde do hlavy, jak můžou radši sedět u počítače a hrát hry, než číst, protože čtení je nebaví. Vždyť jde v podstatě o to samé. Obojí vypráví nějaký příběh, jen je rozdíl v tom, zda otáčejí stránky nebo zběsile mačkají na klávesnici.
Uvědomuji si, že to zní jako bych já sama neustále četla a nedělala nic jiného, což není pravda, a že to vypadá, že nečtenáře odsuzuji, to také ne. Upřímně mi vůbec nic není do toho, kdo co dělá ve svém volném čase, jen jsem se chtěla podělit o svůj názor a opravdu by mě zajímalo, co si o tom myslíte vy.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Za každý váš komentář děkujeme :)