čtvrtek 9. dubna 2015

Recenze: Legenda

Autor: Marie Lu
Počet stran: 280
Série: Legenda
Díl v sérii: první
Nakladatelství: CooBoo

Rok vydání ČR: 2013
Na tom čísle mi něco nesedí... 674? Nikdy jsem neslyšela o nikom, kdo by měl takhle nízký výsledek. Jeden spolužák ze základní školy sice Zkouškou neprošel, ale i on se dostal blízko k tisícovce bodů. Většina těch, co neprojdou, má něco jako 890. Ti hodně slabí třeba 825. Ale vždycky nad 800. A to jsou děti, u kterých se předem předpokládá, že propadnou - ty, co nedávají pozor, anebo na to jednoduše nemají. 
Ale 674?  


Marie LuMarie Lu, narozena 11. července 1984 (Wuxi, Čína), se narodila nedaleko Šanghaje, když však začala studovat v USA na University of Southern California, usadila se v kalifornské Pasadeně. Zde žije se svým přítelem, čivavou a dvěma Welsh Corgi Pembroky, což jsou neuvěřitelně roztomilí a hraví pejsci. Předtím, než se začala věnovat psaní na plný úvazek, pracovala jako umělecký ředitel ve společnosti věnující se vývoji videoher. Píše knihy pro mladé a zaměřuje se především na dystopie.
(zdroj: http://www.databazeknih.cz/autori/marie-lu-38127)


Dva světy válčící mezi sebou. Na jedné straně stojí Republika - kde žije patnáctiletá June, která je označována za "zlaté dítě". Narodila se v jedné z nejbohatších čtvrtí a od té doby, co u Zkoušky dostala nejvyšší možné skóre, se připravuje na svoji kariéru v nejvyšších vojenských kruzích.
Na druhé straně je stejně starý Day, který u Zkoušky propadl a měl být odvezen do pracovního tábora. Jenže se mu podařilo utéct a teď Republice škodí, jak jen může. Stala se z něho legenda a je nejhledanějším zločincem, jenže se zatím nikomu nedaří, ho polapit.
Díky nečekaným událostem je na jeho stopu nasazena June, která je rozhodnutá nebezpečného zločince dopadnout.



Je až k neuvěření, jak se mi povedlo tuhle knihu odkládat tak dlouho. Ze všech stran se na mě sypaly pochvalné recenze a já se k Legendě přesto dostala až teď. A musím říct: Konečně!

Marie Lu píše velmi poutavě a její styl je pro čtenáře příjemný. Příběh je nabitý akcí, zvraty a trocha té romantiky se zde také najde. Prostě, téměř neustále se něco děje, a když ne, tak stejně musíte číst dál, protože kniha vás jednoduše nepustí, dokud nebudete na konci.
Ani střídání pohledů hlavních postav není k zahození. Díky tomu můžeme nahlédnout na dva různé příběhy a porovnat, jak si v dystopickém světě žijí boháči a jak ti chudí.
Bohužel se zde nachází i několik věcí, které autorka tak trošku nezvládla. Například mě překvapilo, jak málo projevují hlavní hrdinové city k mrtvým. Nebudu říkat, kdo umřel, abych nespoilerovala, ale kdybych byla na jejich místě, rozhodně bych se nechovala tak, jako oni, jelikož mi připadalo, že úmrtí v této knize probíhá asi nějak takhle: "Umřel? Hm, škoda. Jede se dál..." Ale to porovnáte sami, když budete knihu číst.
Další věcí, kterou by, podle mého názoru, nevadilo trošku upravit, byl zrychlený děj. Já nemám moc ráda, když se v knize přeskočí třeba dva dny a já nevím, co se v tu dobu dělo. Je to sice jenom drobnost, ale já bych se bez ní obešla.
Děj příběhu byl dobrý, i když většinu doby celkem předvídatelný, sice se občas našlo několik nečekaných zvratů, kdy jsem byla překvapená, že se postavy chovají, tak jak se chovají, ale většinu doby jsem věděla, co se bude dít dál. Mně samotné zrovna moc nevadí, ale někomu by mohlo, proto na to upozorňuji.
A poslední věc, která mi trošku nesedla byly až moc dokonalé postavy. Všude kam přišli všechno analyzovali, šplhali po střechách, skákali z oken ve třetím patře a pak odkulhali pryč. Dobře, kdyby každá z hlavních postav uměla od každého trochu, to bych ještě pochopila, ale aby oba zvládali všechno? To už je přitažené za vlasy. Uvítala bych i pár věcí, které nezvládají.

Day mi byl od první chvíle sympatický. Sám se protlouká životem a přesto se snaží pomáhat, kde může. I když na nejhledanějšího zločince mi přišel maličko moc důvěřivý.
Na druhou stranu jsem ocenila to, že i když je tak "slavný", sláva mu nestoupla do hlavy a většinu doby se choval jakž takž rozumně.
June jsem ze začátku moc ráda neměla. Přišla mi jako takový ten klasický rozmazlený spratek, který si myslí, že může všechno. Ale postupem času se moje oblíbenost k ní měnila tak, že jsem ji ještě víc nesnášela. Ke konci se naštěstí změnila a zařadila se tak mezi postavy, které strpím.


Celkově kniha nebyla vůbec špatná. Kdo má rád dystopie, tak tahle série v jeho sbírce rozhodně nesmí chybět. A pokud překousnete nějaké ty nedostatky, které se v příběhu vyskytují, mohla by se vám kniha dost líbit. Já se do dalších dílů plánuji pustit a jsem zvědavá, co si pro nás autorka ještě vymyslela.

HODNOCENÍ

Kniha: ♥ ♥   ♥

Obálka: ♥ ♥   

4 komentáře:

  1. Mýslim, že o knihe som už počula, ale ešte som sa k nej nedostala a ako vidím, je to rozhodne škoda, keďže kniha vyzerá námetovo aj obsahovo veľmi dobre :D Výborná recenzia ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud máš ráda dystopie, tak si myslím, že by sis tuhle knihu mohla oblíbit, a pokud ne... tak stejně stojí za zkoušku :D Děkuji :D

      Vymazat
  2. miluju legendu :) pěkná recenze!

    OdpovědětVymazat

Za každý váš komentář děkujeme :)