pátek 17. dubna 2015

Recenze: Muži ve zbrani

Autor: Terry Pratchett

Počet stran: 427

Série: Úžasná Zeměplocha

Díl v sérii: 15

Nakladatelství: Talpress



 Leonardo da Quirm měl s inspiracemi své zkušenosti. Jeden z jeho prvních objevů byla uzemněná čepička na spaní, kterou nosil v naději, že ty zatracené věci konečně přestanou zanechávat do běla rozpálené stopy v jeho vědomí. Fungovalo to jen zřídka. Poznal hanbu člověka, který se ráno probudí a zjistí, že má ložní prádlo pokryto celonočními náčrtky neznámých dobývacích strojů a revolučními návrhy na strojky k loupání jablek.

 O AUTOROVI

Celým jménem sir Terence David John Pratchett. Narodil se v Buckinhamsiru v roce 1948. Dnes je to anglický novinář a spisovatel, patřící mezi současné nejpopulárnější autory humoristických fantasy románů.
Jeho prvním vydaným dílem byla krátká povídka The Hades Business (Kšeft v Hádesu), uveřejněná v jeho školním časopise když mu bylo 13 a poté, v roce 1963, znovu v časopise Science Fantasy. Druhá uveřejněná práce se jmenovala Night Dweller (Noční tvor) a objevila se v 156. čísle časopisu New Worlds v listopadu 1965.
(Celý životopis najdete ZDE)



DĚJ

Město Ankh-Morpork je znovu v nebezpečí. Zužuje ho totiž nebezpečný člověk, který má na své straně ještě nebezpečnější nástroj, s jehož pomocí ohrožuje ankh-morporské obyvatele. Proto musí nastoupit Městská hlídka a zabránit dalšímu násilí. Hlídka ale má k dispozici jen málo členů – seržanta Tračníka, desátníka Karotku Rudykopalsona (teoreticky trpaslíka), svobodníka Potroubla (prakticky trpaslíka), svobodníka Navážku (trolla), svobodníka Anguu (ženu... tedy alespoň většinou) a desátníka Nóblhócha (vyloučen z lidské rasy za mnohonásobné nečisté zákroky) a jejich velitele, kapitána Samuela Elánia (budoucího muže z lepší společnosti).

MŮJ NÁZOR

Z Mužů ve zbrani jsem nadšená jako z každé Terryho knihy. Jako vždy se kniha četla příjemně a rychle. Nechybělo nic, co by mělo v každé dobré knize být. Tento díl byl tak trochu detektivka a musím říct, že do samého konce jsem neměla tušení, kdo je tím zlomyslným škodičem. Určitou představu jsem sice měla, ale nakonec jsem zjistila, že jsem byla naprosto mimo.

Musím pochválit i práci překladatele, protože přeložit knihu tak, aby vtipy byly stejně výstižné jako v originále a občas přidat i svou vlastní poznámku „pod čarou“, tak aby byla originální, vtipná a k věci zároveň, je opravdu skvělý výkon. Také jsem nenašla žádnou chybu, které mě při čtení hodně ruší.

POSTAVY

Mojí nejoblíbenější postavou byl jednoznačně Karotka. Na první pohled jednoduchý chlapec. Na druhý pohled chytrý a inteligentní muž. Muž s neskonalým respektem ostatních. Jeho stručné a naprosto výstižné otázky, které pokládal při vyšetřování, byly naprosto geniální a já se vždycky musela smát, když jsem četla reakce ostatních postav. No prostě desátník Karotka.
Jako další jsem si oblíbila Lady Berankinovou, i když se v knize moc nevyskytovala, její postava je jednoduše nezapomenutelná. Mám ji ráda také pro její zaměstnání. No řekněte, kdo by se nechtěl starat o malé bahenní dráčky?
Další "postava" kterou bych chtěla zmínit, byl malý psík Gaspoda, který mi občas sice lezl na nervy, ale jeho přítomnost děj oživovala a navíc by bez něj nejspíš bylo všechno jinak.
Uvést bych měla mnoho dalších postav, které mě zaujaly ať v dobrém či špatném, ale to bych tady popsala ještě spoustu řádků, takže tady radši skončím.

HODNOCENÍ

Kniha: ♥ ♥   

Obálka: ♥ ♥   

4 komentáře:

  1. Terryho mám taky moc ráda a ráda se k jeho knihám vracím.

    OdpovědětVymazat
  2. Jsem strašná ostuda, ale já od Terryho ještě nic nečetla :( Ale jednoho dne to napravím, přísahám!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejsi :) Já zase nečtu tolik, kolik bych měla :D. Věřím ti :) a určitě Terryho doporučuju, jsou to fajn oddychovky :)

      Vymazat

Za každý váš komentář děkujeme :)