čtvrtek 3. března 2016

RC recenze: Cizinka

CizinkaAutor: Diana Gabaldon
Počet stran: 707
Série: Cizinka
Díl v sérii: první
Nakladatelství: Omega

Rok vydání ČR: 2015
"Choval jsem se velmi statečně, postavil jsem se a řekl, že jsem si vybral bití pěstmi. Snažil jsem se zachovat klid jako dospělý, ale srdce mi tlouklo jako splašené a bylo mi zle od žaludku, když jsem se podíval na Angusovy ruce. Vypadaly jako mlýnské kameny. Někteří v davu se smáli, nebyl jsem tak velký jako teď a vážil asi polovinu. Angus mně mohl roztříštit hlavu jediným úderem. 
Colum s Dougalem na mě nevěřícně zírali, i když si myslím, že jim mé rozhodnutí dost imponovalo. Pak Colum prohlásil: ne, když ses choval jako dítě, budeš jako dítě potrestán. Kývl hlavou, a než jsem se stačil pohnout, přehnul mě Angus přes koleno, zvedl mi kilt a seřezal mě bičem na holou před celou síní." 


18. století, klany Skotů, zákeřný kapitán rudokabátníků a to vše okořeněné autorčiným jemným humorem, dobrodružnými situacemi a milostným příběhem. Cizince prostě nejde odolat. 

Zdravotní sestra Claire Randallová se po válce vrací ke svému manželovi, ale jejich společný čas není moc dlouhý, jelikož se Claire dotkne magických kamenů, které ji přenesou do minulosti. Náhle se z ní stává cizinka, která je unesena skupinou Skotů. Brzy však poznává, že všichni nejsou tak hrozní, jak se na první pohled může zdát. Obzvlášť mladý Jamie Fraser, galantní skotský bojovník, který ji začne nebezpečně přitahovat...

zdroj

Na knihu Cizinka jsem narazila díky stejnojmennému seriálu, který mě téměř okamžitě okouzlil. Doufala jsem, že s knihou tomu bude taky tak. A s radostí můžu oznámit, že jsem se nemýlila.

Jelikož znám děj knihy už ze seriálu (a s potěšením můžu konstatovat, že se dost drží knižní předlohy), nijak mi nevadil pomalejší začátek, který vás může trošku nudit. Pravdou je, že se příběh pořádně rozjíždí právě od chvíle, kdy se Claire dotkne kamenů a je přenesena do minulosti. Zde nabere Cizinka plnou rychlost a čtenář nemá za celých sedm set stránek jedinou možnost, aby se nudil.
zdroj
Kromě promyšleného příběhu, který je plný akce, romantiky a oplzlých, vtipných historek, které vás zaručeně pobaví, se dozvíte i nějaké ty střípky z historie, či poznáte účinky různých bylinek. Kdyby vás ale tato část nezajímala, stejně vás strhne styl, kterým je kniha napsaná. Diana Gabaldon píše velmi procítěně a dokáže, na nás čtenáře, přenést emoce hlavních postav. Proto se vůbec nedivte, když se vy sami ocitnete na emoční horské dráze, kdy se v jednu chvíli smějete spolu s hlavními hrdiny, a v tu druhou už je litujete pro jejich osud. Obzvláště čtenářky ženského pohlaví si užijí s Jamiem, který je nesmírně okouzlující a získá si každé srdce. Nejedna z nás by určitě chtěla někoho tak charismatického potkat i ve skutečnosti. Když už ne kvůli ničemu jinému, tak alespoň kvůli jeho zásobě příběhů.
zdroj
Ale Jamie není jedinou skvěle vymyšlenou postavou. Všichni hlavní aktéři příběhu mají svoji charakteristickou osobnost, která vás dokáže buď absolutně uchvátit nebo odradit.
Další věc, za kterou autorku velmi obdivuji je to, že dokázala do knihy nenásilnou cestou nacpat tolik informaci, a přesto příběh nepůsobí nikterak nudně, ba naopak, netrpělivě budete otáčet stránku za stránkou a budete dychtit po informacích, jak to všechno skončí. A z mé zkušenosti vím, že po dočtení Cizinky se stejně budete dožadovat přídavku a netrpělivě očekávat další díl.
Vzhledem k tomu, že se Cizinka odehrává v minulosti, kdy platily jiné zvyky a zákony, je na několika místech trošku drsnější, ale vše je popsáno tak, že by to i slabší povahy měly snést bez obtíží. Sice nad některými situacemi budete kroutit hlavou, jako například nad léčitelskými přísadami Claiřina předchůdce, ale právě díky těmto drobnůstkám působí kniha jako plnohodnotný historický román s velkou dávkou napětí.

Přestože je Cizinka tak obsáhlá, její čtení utíká překvapivě rychle. Je plná různých zajímavostí, které vám prostě nedovolí jít spát, jelikož nutkání přečíst ještě jednu stránku je silnější. A ačkoli je příběh plný akce, napětí a ne zrovna jemných scén, přesto je to čtení spíše pro ženy.
Pokud jste ještě s touto knihou neměli co do činění, rozhodně to napravte, protože Cizinka je jedním z těch příběhů, které stojí za přečtení.

Recenze je psaná pro internetové knihkupectví Megaknihy.cz, kterým tímto moc děkuji za poskytnutí recenzního výtisku. Knihu můžete zakoupit zde


HODNOCENÍ

Kniha: 5/5

Obálka: 5/5

18 komentářů:

  1. O cizince jsem toho hodně slyšela, ale ještě se moc nemám k tomu si ji přečíst.. No uvidíme, ale tvá recenze je skvělá! :)

    http://boook-planet.webnode.cz/

    OdpovědětVymazat
  2. O téhle knize toho bylo tolik řečeno - asi bych si jí přeci jen měla připsat na svůj TBR seznam :)

    OdpovědětVymazat
  3. Túto knihu všetci chvália :D Som rada, že sa aj tebe páčila :-) Ja osobne som sa ešte k seriálu ani knihe nedostala, ale snáď raz áno :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To bys měla napravit, protože o hodně přicházíš :D

      Vymazat
  4. Já se na ní tak strašně těším, čtu jednu pochvalnou recenzi za druhou... Tak snad už brzy :)
    Pěkný pátek,
    K

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To se nedivím, je vážně úžasná :D Přeji, ať se k ní dostaneš brzy :)

      Vymazat
  5. Na tuhle knížku už jsem četla pár kladných recenzí a mám jí již delší dobu napsanou na seznamu. Tohle ve mě akorát vyvolalo ještě větší touhu mít jí doma :)
    Lory Humble

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, protože je to vážně skvělé čtení :D

      Vymazat
  6. Musím si ji konečně přečíst!Tvoje recenze mě nalákala ještě více! :-D
    Každopádně na seriál se chci také podívat,ale nejdříve knihu ;)
    Pěkná recenze! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, to musíš :D To jsem ráda, vážně se máš na co těšit :D
      Děkuji :D

      Vymazat
  7. Cizika se mi moc líbila :) včera jsem si domů přinesla z knihovny druhý díl a těším se na něj, docela mě překvapilo, že je ještě tlustší než první :) seriál jsem zatím neviděla...

    knizkomolka.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně také :D To já si asi počkám na další vydání :D Vážně? Tak to už se moc těším :D A seriál je super :D

      Vymazat
  8. Knížku jsem nečetla, ale viděla jsem seriál ještě dřív než byl v ČR a narazila jsem na něj uplnou náhodou a tak nějak jsem se dodívala na pár dílů, ani vlastně nevím jak :D Ale moc se mi to líbilo, takže když jsem viděla tuto knížku v knihkupectví, přemýšlela jsem že bych si ji koupila. Nakonec jsem ale dala přednost jiné knize, takže tato bude muset počkat :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to musíš napravit, kniha je naprosto skvělá, to vlastně i seriál (kupodivu se docela drží předlohy :D) To chápu, ale po téhle bys měla také sáhnout, já si ji nemůžu vynachválit :D

      Vymazat

Za každý váš komentář děkujeme :)