sobota 26. března 2016

Recenze: Adaptace

AdaptaceAutor: Miroslava Varáčková
Počet stran: 264
Série: ---
Díl v sérii: ---
Nakladatelství: Slovart


Rok vydání ČR: 2016
"Cos jí chtěla udělat?" do ucha mi zasyčí zlověstný mužský hlas. 
"Nic," pípnu. Jazyk se mi lepí na patro, můj hlas zní cize. "Přísahám, že nic." 
"Tak co se tu vometáš? Takový svině, co by byly schopný okrást i malý děcko, poznám na sto honů. Mám na ně čuch." 
"V tom případě musíš cítit i to, že mezi ně nepatřím. Pusť mě."
"Co tu hledáš?"
"Vodu." 
"Nevěřím, že jsi tak hloupá, aby sis myslela, že jí tu najdeš." podrážděně se zasměje. "Vodu! V supermarketu. Proboha," znechuceně vyprskne. 


Zničený svět, osamocené putování a číhající nebezpečí na každém kroku. To je nový dystopický příběh z pera Miroslavy Varáčkové, která své hrdiny vyzývá k Adaptaci. 

Zoya putuje zničeným světem. Od svého mrtvého přítele má vzácnou mapu, která by ji měla dovést na místo, kde vybraní lidé žijí v klidu a míru a okolní svět se nestarají. Jenže všude číhá nějaké nebezpečí a ona je brzy okradena. Při hledání vody narazí na malou dívku a jejího staršího bratra. Cesty osudu je svedou dohromady a Zoya brzy pozná, že mít na své cestě společnost, je mnohem lepší, než samota...

zdroj

Novinka z dystopického prostředí od slovenské autorky zahýbala českým knihomolským světem, proto není divu, že jsem se rozhodla po ní sáhnout také. Ale byla jsem z ní tak nadšená, jak jsem myslela, že budu? 

Abych pravdu řekla, za začátku jsem byla velmi rozpačitá. Vůbec se mi nedařilo pořádně začíst a docela jsem se u příběhu nudila. V tomto ohledu jsem byla ze začátku dost zklamaná. Chybělo mi dost informací, díky kterým bych si příběh mohla dosyta užívat, jako například co se vlastně se světem stalo. Možná jsem při čtení nedávala pozor, ale mám pocit, že ani teď netuším, jak to vlastně s tím úpadkem světa tak docela bylo.
zdroj
Další věcí, která mě při čtení docela rušila, byla absence kapitol. Samotný příběh byl rozdělen do tří částí, kdy první dvě měly něco přes sto stránek. A jelikož já od knihy opravdu nerada odcházím, dokud nedočtu kapitolu (v tomto případě část), dopadla jsem tak, že jsem na jeden zátah přečetla zhruba 130 stránek, pro mě celkem nudného textu.
Při čtení prvního úseku knihy jsem měla pocit, že autorka vytrhla kus již napsaného příběhu a rozhodla se, že prostředek bude začátek, aniž by podala vysvětlující informace.
zdroj
Naštěstí se to v druhé části knihy změnilo a mně se konečně podařilo začíst do příběhu, který se již netýkal nudného putování. Adaptace se docela rozjela, dosáhla svého názvu a čtenáři se naskytl pohled na zcela novou situaci, se kterou se hlavní hrdinové museli vyrovnat. O tom se tu ale nebudu moc rozepisovat, abych nespoilerovala.
Poslední věc, se kterou jsem nebyla zrovna spokojená, byly samotné hlavní postavy, respektive hlavní hrdinka, která mi byla nesmírně nesympatická a její uvažování mi vůbec nesedlo. V jednu chvíli někoho nemá zrovna v lásce a hned v druhé chvíli ho miluje a nemůže bez něj vydržet, a to platí i pro opačnou situaci.
Takže v podstatě jediné, za co můžu autorku pochválit je prostřední část, která byla plná akce a docela i překvapivých zvratů. Poslední část mě opět mírně zklamala, protože měla náběh na originální konec, který... ehm, to by byl spoiler, takže mlčím.

I přes chyby, které se v příběhu vyskytovaly, si myslím, že je dobré udělat si vlastní názor a už kvůli té druhé části se vyplatí si knihu přečíst. Přeci jenom není zase tak dlouhá, a pokud máte stejný problém s kapitolami jako já, budete ji mít přečtenou hned. 

HODNOCENÍ

Kniha: 3,8/5

Obálka: 4,5/5

10 komentářů:

  1. I přes jmenované nedostatky mě kniha pořád dost láká :)

    OdpovědětVymazat
  2. Kniha vypadá zajímavě, když jí uvidím v knihovně, tak po ní rozhodně šáhnu..:) Možná, že si jí i pořídím...no, uvidím :)

    ChicByJane.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  3. O téhle knížce jsem už hodně slyšela, ale nikdy mě nijak nezaujala a vzhledem k tomu, jak moc jsem vybíravá, po ní nejspíš do budoucna ani nesáhnu.
    Lory Humble

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě nesedne každému, ale co jsem koukala, jsou na ní převážně kladné recenze, ale mně nesedl ten začátek :D

      Vymazat
  4. Kniha vypadá vážně zajímavě a asi si na ni udělám místo na mém wishlistu :-D
    Skvělá recenze! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Udělej :D A pak se pochlub, jak se ti líbila :D Děkuji :D

      Vymazat
  5. Jak tento žánr nemusím, jsem si naprosto jistá, že si Adaptaci přečtu. Chci si na knížku udělat vlastní názor a navíc jsem zvědavá, jak si s tímto žánrem poradila slovenská autorka. Už se nemůžu dočkat :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já naopak tenhle žánr mám ráda :D Tak přeji, aby se ti Adaptace líbila :D

      Vymazat

Za každý váš komentář děkujeme :)