úterý 21. června 2016

RC recenze: Zlato Arkony 1

Autor: Juraj Červenák
Počet stran: 298
Série: Černý Rogan
Díl v sérii: první
Nakladatelství: Brokilon

Rok vydání ČR: 2012
>>Nebojte se. Přišli jsme vás vysekat ze šlamastyky. Jsme spojenci Kručiny, knížete Štěčanů. Právě se plaví na Volin. Cestou jsme narazili na posvátného bělouše a našli štít na dubu ve spáleništi. Potřebujeme vědět, odkud jsou.<<
Stále žádná odpověď. 
>>Vím, že mě vnímáte,<< naléhal Goryvlad. >>Asi je tomu těžké uvěřit, ale neublížíme vám. Pojďte zpátky. Bude se nám hodit pomocná ruka. Protože tahleta,<< strčil tlapou do krvavé trofeje, >>už není dobrá ani na pozdní snídani.<<
Bezdeché ticho se ještě prohloubilo. 
>>Copak? Řekl jsem něco nevhodného?<<


Mocný černokněžník Černý Rogan se nezalekne žádného úkolu. S jeho věrným společníkem vlkem Goryvladem táhnou na Rujánu, ale oba vědí, že tentokrát se neobejdou bez pomoci...

Rujánu ovládli polobožští Aelfové, kteří se nebojí nechávat za sebou mraky mrtvol. Lidé se jich bojí a většina raději podstoupí jejich krutovládu. Někteří však vzdorují a volají o pomoc. A právě jejich volání vyslyší Černý Rogan a jeho věrný společník Goryvlad. Podaří se černokněžníkovi dobít Rujánu zpět nebo odejde s nepořízenou?

zdroj

Od Juraje Červenáka jsem doposud nic nečetla, ale slyšela jsem na něho spoustu chvály, takže jsem přirozeně byla zvědavá, jak vlastně píše. A co na něj po přečtení Zlato Arkony říkám?

zdroj
Přiznávám, že po několika prvních stránkách jsem byla dost zmatená. Každá kapitola popisovala příběh někoho jiného a já měla velký guláš ve jménech. Ale postupem času se všechny dějové linky začaly proplétat a já se dostávala do obrazu. A když už jsem zjistila co a jak, vlastně jsem došla k názoru, že se vůbec nejedná o špatné čtení.
Velké plus má autor za to, jak perfektně do příběhu zapracoval náboženské konflikty a různé tradice, kterými se obyvatelé měst řídí. Celá kniha tak působí velmi propracovaně a více realisticky.
Další věc, kterou musím pochválit je nápaditost a originalita, kterou autor vložil do každé nadávky, kterými postavy častují své nepřátelé. Což jsou právě ty maličkosti, které způsobí to, že ve výsledku budete o knize básnit stejně jako já teď.
Když už jsem u těch věcí, co vyzdvihují příběh na vyšší úroveň, nesmím zapomenout ani na zpracování samotných postav, které bylo provedené na jedničku. Interakce mezi nimi probíhá naprosto přirozeně a žádná z nich nepůsobí nuceně nebo uměle.
zdroj
Obzvlášť skvěle byla vymyšlená "postava" vlka Goryvlada, ze kterého padá jedna hláška za druhou a rozhodně se tak čtenáři postará o zábavu.
I když vtip není to, čím kniha dominuje. Největší roli zde totiž hraje akce.
Celý příběh je protkaný nespočtem soubojů a různých dalších potyček, že si pomalu ani neoddychnete a jdete z jedné akce do další. Ne, že by to nějak vadilo, právě naopak. Díky tomu děj pěkně odsýpá.
Navíc závěr knihy je úplně fenomenální, kdy prostě neodoláte a budete ihned žádat další díl, který by ukojil vaši zvědavost.
Ale pokud bych knize přeci jenom musela něco vytknout, byly by to popisy, kterých je v některých částech, na můj vkus, až moc. Ale tato drobná vada na kráse je stále v mezích snesitelnosti, takže ve výsledku se vlastně nemáte čeho bát.

Knihu můžu jedině doporučit, a to všem milovníkům fantasy, kteří baží po velké akci, protože tady se vám jí dostane, co hrdlo ráčí. Navíc k tomu dostanete i porci humoru a skvěle zpracovaného světa a postav.

Za poskytnutí recenzní e-knihy mnohokrát děkuji nakladatelství Brokilon.
Knihu můžete zakoupit v jejich e-shopu.


HODNOCENÍ

Kniha: 4,5/5

Obálka: 4,5/5

2 komentáře:

  1. Ja som od Červenáka čítala trilógiu Černokňažník a veľmi sa mi páčila :D K tejto som sa ešte nedostala, avšak chystám sa na to a už sa na knihu teším :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tohle by mělo být volné pokračování a je to super :D Tak to přeji, ať se k ní dostaneš co nejdříve :)

      Vymazat

Za každý váš komentář děkujeme :)